Respect!

Apatisk idag. Har inte kommit in i duschen å har inte ätit någonting förutom lite yoghurt å smörgås + 1 kiwi. Sover otroligt dåligt på nätterna å det börjar väl sätta sina spår nu.

Var iaf lite social igår. Först var jag på stan å lunchade med Madde. Senare på kvällen följde jag med Emil till en annan kollega (Gabbe) som hade lite förfest innan dom skulle på nån konsert på L'orient. Det var väl helt okej, men jag är inte direkt upplagd för fester just nu. Känns inte som att jag är upplagd för någonting över huvudtaget.

Känner mig bara bitter... Vet att det inte bara var/är hans fel å jag vill inte svartmåla någon, men jag kan inte släppa det. Förstår inte hur man kan ta sig friheten att kontrollera en annan person på det sättet. Min personliga integritet har blivit kränkt. Försöker samla ihop spillrorna så gott det går, men det är inte lätt. Han menade säkert inte så illa, fast vad hjälper det när det för mig känns som det värsta sveket. Jag kommer nog aldrig att förstå, frågan är bara om jag någonsin kommer att kunna förlåta... Kanske hade jag inte tagit lika illa upp om jag inte varit med om det jag har tidigare i livet. Önskar bara att det kunde respekteras!

"Forskade" lite om personlig integritet på nätet å hittade några definitioner på begreppet:
  • Rätt till en tillvaro i avskildhet och anonymitet
  • Rätten till ett privat område som gör det möjligt för en individ att göra det innersta av sin personlighet åtkomlig för allmänheten bara när han/hon vill det
  • Det liv en individ har rätt att utesluta andra ifrån
  • Rätten att själv välja tillfälle och under vilka förhållanden som man vill dela sina hemligheter med andra och själv bestämma omfattningen utav.
  • Rättsordningens skydd mot att utomstående utan individens vilja eller vetskap skaffar sig kännedom om hans privata angelägenheter
Av det ovan sagda kan man dra den slutsatsen att det rör sig om något slags skydd för en individs privatliv. Å det borde ju gälla även om man lever i par. Man kan inte tvinga sig på en annan människa å kräva att man till 100% ska vara delaktig i dennes liv. En viss integritet har man ändå rätt till.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0