Pigg, piggare, Mijo

Vi behöver hjälp! Det gäller sonens sömn (eller rättare sagt brist på sömn).
När ska man börja "plocka bort" dagsvilan? Det är det vi undrar.
Det börjar bli outhärdligt här hemma på kvällarna när Mijo ska sova. Han vägrar! Igår somnade han 22.30! Å annars brukar klockan ticka ivär bortåt nio-tiden innan han till slut slocknar. Ändå vaknar han oftast innan klockan 7 på morgonen. Oftast redan vid kl 6. Är det för tidigt att låta honom skippa lunchsömnen? Han är ju inte ens 2 år... På dagarna är det dock oftast inga problem att få honom att sova, det brukar ta max 30 min. Iofs inte så konstigt att han är trött på dagarna när nattsömnen blir så kort. Men vi tänker att den kanske blir längre om han inte sover något på dagen. Förmodligen skulle han väl vara väldigt trött å grinig de första dagarna utan vila, men det borde väl stabilisera sig efter ett tag? Eller ska man bara dra ner på sovtiden på dan? Som det är nu sover han cirka 1,5-2 timmar. De gånger han vaknar innan han sovit klart är han helt ur gängorna. Skriker, gråter å man får varken prata med honom eller röra honom. Han bara slänger sig på golvet å fäktar med armar å ben.
Åhh, det är så jobbigt och frustrerande när han vägrar sova! Å det blir ju inte mycket sömn för mig å sambo heller. Å absolut ingen ensamtid utan Mijo på kvällarna, då vi känner oss tvingade att gå å lägga oss när han somnat för att orka gå upp när han vaknar igen. Sambo är väl lite bättre på att ta tillvara på tiden när sonen sover, han klarar sig bättre än mig på mindre sömn. Jag fungerar ju knappt om jag inte får sova ordentligt.
Så har ni några tips, så tar vi tacksamt emot dem.



Kommentarer
Postat av: Lina Nyman

Jag skulle prova att skära ner på dagsovandet eller prova att ta bort den helt. Det gjorde vi när våra var runt eller strax innan 2 år. Under en sån period är alla medel tillåtana kl 17 på em när de vill somna. Glass godis, vad som helst som kan hålla dem vakna:) Lycka till!! Och grattis till steget närmare jobbyte:)Vi håller tummar och knäpper händer:) Kram!

2010-05-09 @ 21:22:48
URL: http://www.livifarsta.blogspot.com
Postat av: lovisa

Hej! detta är den jobbigaste perioden (tycker jag)man kan dra ner på sovtiden, eller sova varannan dag, mina barn har oxå blivit sura vill inte vakna men man måste iaf för man vet att det lönar sig till kvällen så är det värt det men det tar tid!

Lycka till// kram

2010-05-09 @ 21:42:02
URL: http://loovisa.babyblogg.se
Postat av: Eisiv

Jadu Linda, jag håller med föregående skrivare. Lina slutade nog med middagssömnen väldigt tidigt. Tror hon var bara omkring 1 år. Det bästa är nog att försöka skippa den helt, tror jag. Men det kanske inte funkar när han är på dagis? Där vill de ju gärna att de sover middag ganska länge (alltså åldersmässigt) har jag för mig.

2010-05-09 @ 22:16:55
Postat av: Eisiv

Jadu Linda, jag håller med föregående skrivare. Lina slutade nog med middagssömnen väldigt tidigt. Tror hon var bara omkring 1 år. Det bästa är nog att försöka skippa den helt, tror jag. Men det kanske inte funkar när han är på dagis? Där vill de ju gärna att de sover middag ganska länge (alltså åldersmässigt) har jag för mig.

2010-05-09 @ 22:17:38
Postat av: Lotta

Benjamin slutade sova middag strax efter att han fyllt 1 har jag för mig. Sen började han igen när han började på dagis, men slutade rätt tidigt där med. Jag tror absolut att det kan vara läge att plocka bort middagssömnen. Räkna med en period när han gärna vill somna vid 5-tiden dock, som Lina skrev. Då kan man få kämpa lite med att hålla honom vaken. Lycka till med det och jobb och sånt!

2010-05-11 @ 07:43:58
Postat av: kikki

Tycks som om panelen här är enig och jag stämmer in! Det bästa är att prova att ta bort den helt, även om han klappar ihop vid 5. Då är de flesta medel tillåtna och nu när det börjar bli sommar (snaaart) så går det ju att gå ut och leka en stund efter maten så de håller sig vakna lite längre.



Instämmer med de tidigare inläggen: LYCKA TILL MED JOBBET (och lika stort lycka till med sonens sömn....)

2010-05-13 @ 18:33:00
URL: http://eklundens.blogg.se/
Postat av: milla

Hej babe. Prova minska tiden eller ta bort den helt.

Ja när ska vi planera in tatuering då? När har du tid för fike? Ring om du är sugen så bokar vi ngt. PUSS OCH KRAAAAAM

2010-05-14 @ 21:48:51
URL: http://cimillabus.blogg.se/
Postat av: Mariusz Szybkowski

Hej vi kommer från Polen,men bor i Stokholm.

Våran sonn, Mijo är fädd 2010,06,04.Han är super bra, fast vi började blir oroliga vid hans 1-ta födesedag, då märkte vi att, det är inte lika lätt att ta kontakt med honom mm. Mijo kan inte pråta men skriker bra. Han såver lagåm både på dan o natten men vi började söka profesjonal hjälp....

sry stavning.

2010-09-15 @ 01:13:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0